De beoordelingsweek van de academie is aangebroken, de dagen van voor de deur wachten tot dat die open gaat en het moment dat je er door de fadi wordt uitgestuurd (ca 8:00 tot 22:00) en teveel geld uitgeven aan eten.

Opzoek naar een lokaal om rustig aan het werk te gaan, maar echt alles maar dan ook alles zit vol. Ergens op de bovenste verdieping schijnen nog wat lokalen vrij te zijn, volgens een vrouw aan de telefoon en zo later ook volgens het reserveringssysteem. Veel te veel trappen dat wel. Maar de lokalen zijn bezet, of worden over een paar uur bezet of zien er zo mysterieus uit, dat ze eigenlijk wel in bezet moeten zijn. Een van de lokalen heeft een raampje, met papier afgeplakt maar er is een gaatje opengelaten om door heen te spieken, ik kijk er doorheen en al snel wordt er opengedaan, blijkbaar ben ik toch iets minder ninja dan dat ik dacht en is dat stiekem niet zo heel stiekem bij mij. J doet open, een jongen die ik leerde kennen op een feestje - terwijl ik op dakterras zat kwam hij via zijn balkon klimmend aan - ik weet nog hoe leuk ik hem op dat feestje vond, hoe we de hele avond hadden gepraat en hoe ik hem later die avond had afgewezen. We raken nu weer aan de praat, hij probeert oplossingen te vinden en ik ga verder zoeken na lokalen. Uiteindelijk heb ik sleutels weten te bemachtigen, krijg ik van J. een berichtje of ik naar zijn expositie kom.

Volgende dag weer veel te vroeg wakker en veel te vroeg op school, J. komt langs. Later zit ik met vriendinnetjes in een geheim kelder lokaal, er staan beamers aan met fijne filmpjes, zijn er ook schuimkussens en we hebben flessen wijn. En discoballen, die mogen ook niet vergeten worden. Later gaan we met een grote groep uiteten bij Jamies, het eten is jammie en mijn bed als ik in de nacht thuis kom ook.

De drukte is weer een beetje afgelopen en het is nu vooral de laatste puntjes op de i (het puntje staat er hier al op). Ik doe wat werk in de mediatheek en ga later naar J zijn expositie. Hij laat me alles zien en legt alles uit, ik leer vrienden van hem kennen en praat samen met hem over oude opaatjes en omaatjes en later samen met ze. Het is een fijne avond. Als alles gaat sluiten en het pand verlaten moet worden vraagt hij me of we samen nog iets zullen gaan eten, we lopen de straten door maar alles is al dicht. Uiteindelijk wordt het een tosti bij hem thuis, zonder kaas want ook de supermarkten waren dicht. Zijn vrienden bellen hem, maar hij neemt niet op - ik vraag hem waarom hij ze zomaar laat zitten, hij zegt dat hij dat niet zomaar doet en geeft me een zoen, ik smelt een beetje terwijl dat helemaal mijn bedoeling niet was. Later zijn zijn vrienden binnen, binnengelaten door een huisgenootje en luisteren we naar de mix van muziek die de twee hebben gemaakt, ik word uitgenodigd voor het feestje waar ze over een paar weken draaien, en als de chocolade koekjes op zijn vertrekken we naar de bar. We belanden ergens in een straatje bij een uit de hand gelopen huisfeestje, na een uurtje (of misschien 2 of 3) vertrekken we - vinden we een prachtig bed op straat en nemen de twee vrienden van J hem mee, want die zijn net verhuisd. Het is een komisch gezicht hoe we met z'n vieren door rode stoplichten rennen en een bed mee tillen, het is al laat en J vraagt of ik bij hem blijf slapen, ik blijf slapen en de morgen daarna kussen we elkaar honderd x gedag terwijl ik al met de fiets in mijn hand sta omdat ik eigenlijk al een half uur te laat voor school ben.

En nu is het alweer vandaag en ga ik zometeen met hem naar kunstwerken kijken, en ik schrik er een beetje van hoe leuk ik hem eigenlijk vind.

2 opmerkingen: